Nettressurs for Norskboka vg2 yrkesfag finner du på norskboka.fagbokforlaget.no | Nettressurs for Intertekst påbygging vg3 finner du på intertekst.fagbokforlaget.no

Ibsens «Vildanden» – se og skriv

Ibsens «Vildanden»

S3 Vildanden.jpg

Et fullstendig undervisningsopplegg finner du på lærersida.

Se første og andre akt av stykket i Fjernsynsteatrets oppsetning på NRK Skole
(til ca. 0:50).

Spørsmål

  1. Hjalmar Ekdal blir framstilt som en innbilsk og forfengelig type. Hvordan kommer dette fram?
  2. I hvilke scener kommer motsetningene mellom å se/å være blind og lys/mørke fram i første akt?  Hvilken funksjon har dette? 
  3. Hvordan er Hjalmars referat fra selskapet? Sammenlikn det han sier med det vi får vite i første akt.
  4. Ibsen karakteriserer personene gjennom replikkene. Gi eksempler på dette hos Hjalmar, Gina, gamle Ekdal og Hedvig.
  5. Karakterisere de enkelte personenes forhold til villanden. Hva kan fuglen symbolisere?

Skriveoppgave

"Mitt møte med Vildanden"

Skriv en tekst på minst 500 ord med overskrift: Mitt møte med «Vildanden». Skriv ærlig om skuespillet appellerer til deg i dag, om du synes du kan lære noe om hvordan slike klassiske tekster tar opp viktige eksistensielle spørsmål eller om det er en «død» tekst som bare har historisk interesse. Trekk fram en av karakterene i stykket som du ble opptatt av og forklar hvorfor du valgte denne personene.  

 Få også med hva du mener om Dag Solstads ytring i bladet Skolefokus i 1995 følgende:

«Visst skal elevene kjede seg! Det skulle bare mangle om de ikke kjedet seg når kulturarven ble gjennomgått. Det hadde ikke vært mye til kulturarv hvis det ypperste vi hadde innen litteratur fullt ut ble forstått og verdsatt av 18 år gamle, umodne mennesker, med banale såpeoperadrømmer i hodet. Skal man strebe mot landets høyeste allmennutdannelse, kreves det blant annet at man setter seg inn i Ibsens diktning, siden Ibsen altså var norsk, og det skal være kjedelig!»