Barokken og det makabre – bilde- og tekstanalyse
© Caravaggio: David med Goliaths hode, 1610 (Wikimedia Commons)
Barokken og det makabre
Barokkens framstilling av det makabre kan sammenliknes med vår egen tids interesse for vold slik det blant annet kommer fram i PC-spill og film. 1600-tallet var et av de blodigste århundrene i europeisk historie med kriger, inkvisisjonen, offentlige henrettelser og hekseforfølgelser. Det makabre rører sterkt ved følelsene våre, og det er umulig å stille seg likegyldig til det.
Spørsmål
- Hvilken myte er bildet hentet fra? Hvorfor tror du kunstneren valgte å framstille den med dette motivet?
- Sammenlign maleriet med «Aftensalme» av Dorothe Engelbretsdotter (s. 48 i Signatur 3 tekstsamling). Se på disse momentene:
- Kamp, straff og en allmektig Gud
- Virkemidler: Overdrivelse, kontrast og groteske elementer
- Finn bilder eller fortellinger fra i dag som inneholder liknende elementer. Hva er likheten og hva er forskjellene?
Skriveoppgave
Drøft følgende påstand: Mye av barokkens kunst var politisk og religiøs propaganda, mens i dag er det makabre mer et kommersielt virkemiddel.
Andre makabre bilder fra barokken:
Caravaggio: Judith halshogger Holofernes (Signatur 3 s. 220)