Nettressurs for Norskboka vg2 yrkesfag finner du på norskboka.fagbokforlaget.no | Nettressurs for Intertekst påbygging vg3 finner du på intertekst.fagbokforlaget.no

Kapittel 3 – Spørsmål og oppsummering – «Lesing for opplevelse og læring»

Oppsummering av kapitlene i boka + kapittelquizer

Kapittel 3 – Spørsmål og oppsummering – «Lesing for opplevelse og læring»

Har du forstått kapittelet? Test deg selv:

  1. Lag et trekolonnenotat med term, forklaring og eksempel for ti nøkkelord fra teksten.
  2. Hva er forskjellen på å lese for å oppleve og å lese for å lære?
  3. Hvilke ulike årsaker kan det være til at man leser for å oppleve?
    • Lag din oppsummering av kapittelet med hundre ord.
    • Fjern halvparten av ordene du skrev i forrige oppgave. Bruk de femti som er igjen til å forklare hovedinnholdet til en klassekamerat.
    • Kan du halvere antall ord enda en gang og likevel få med det viktigste?
  4. Forklar begrepene søkelesing, lesestrategi, annotering, avkoding og intensjon.
  5. Hva er fordelene med å ha et godt ordforråd?
  6. Hvilke spørsmål kan du stille til en tekst for å avgjøre om den er en troverdig kilde?

 

I et nøtteskall

Du bør lese ofte og mye for å få mange leseropplevelser og for å utvikle deg til en god leser. Ved å lese mye forstår vi bedre intensjonen med ulike tekster, og vi får innsikt i hvordan vår opplevelse av dem farges av våre egne erfaringer og kunnskaper. Lesing består av mange ulike prosesser. Ved å kjenne til dem og bruke dem aktivt vil du kunne få langt større utbytte av tiden du legger ned i lesing.

Vi leser for å oppleve, og vi leser for å lære. Formålet med lesingen kan variere mye. Vi kan være ute etter å lære mer om noe vi interesserer oss for, vi kan søke gjenkjennelse i tekstene, fordype oss i alternative verdener eller rett og slett glede oss over positive sanseopplevelser – estetikken i tekstene.

Gode lese- og læringsstrategier kan øke utbyttet av tekster du skal lære noe av. Det du bør sitte igjen med, er nye måter å planlegge og gjennomføre lesingen på. Det gjelder særlig når du skal lese for å lære og for å utvikle deg til å bli en bedre leser. For å få til dette må du øve på ulike strategier.

Før du leser, bør du

  • finne ut hvorfor du leser og hva du ønsker å sitte igjen med etter lesingen
  • aktivere kunnskap du allerede har
  • lese raskt gjennom teksten, enten skumlesing eller BISON

Mens du leser, bør du

  • bruke en lesestrategi som er tilpasset formålet med lesingen
  • lese aktivt ved å bruke en egnet notatteknikk, og notere og/eller slå opp nye ord og begreper
  • sørge for at du får overført ny kunnskap til langtidsminnet

Etter at du har lest, bør du

  • repetere eller bruke notater og annotasjoner
  • tenke etter om du har nådd målet med lesingen
  • finne ut hva du skal gjøre hvis du ikke har nådd målet

For å finne troverdige kilder må du undersøke tekstene kritisk. Det er en viktig kompetanse å kunne vurdere om tekster er til å stole på, enten du finner dem i en bok, på Internett, på tv eller i en vitenskapelig artikkel. Hvem som har skrevet teksten, hva målet med teksten er, hvilke virkemidler som er brukt, og om andre tekster støtter påstander i kilden du vurderer, er noen av spørsmålene du bør stille.