Argumenterende tekst: Digital mobbing – skriveramme

Last ned skriveramma her:


S2_3 Argumenterende tekst_Digital mobbing_side 179_Fotofil.no Eli Berge_43_s.jpg

Prinsipp: Femavsnittsmetoden

  1. Innledning
  2. For det første
  3. For det andre
  4. For det trejde
  5. Avslutning/konklusjon

OPPGAVE: Digital mobbing



Innledning

Digital mobbing blant barn og unge er blitt et samfunnsproblem i Norge.

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Mange unge har stått fram i aviser og andre medier det siste året og fortalt om …
  • På den skolen jeg går …
  • Jeg har selv opplevd at …
  • En venn av meg fortalte at …

For det første

Mobbing på nett er svært sårende, og det kan ødelegge selvtilliten til den det går utover.

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Barn og unge er sårbare og derfor …
  • Å bli utsatt for mobbing, både på nett og rent fysisk, kan gjøre at du føler deg mindre verdifull fordi …

For det andre

Digital mobbing kan føre til psykiske skader som ofrene kan slite med i mange år.

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Forskning viser at digital mobbing kan føre til …
  • De ungdommene som har stått fram forteller at …
  • Skadene som oppstår …

For det tredje

Åpenhet og diskusjoner om digital mobbing er svært viktig for å stoppe mobbingen fordi …

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Bevisstgjøring om problemet er første steg, for da …
  • I det siste er det kommet fram at mobbing på nett er straffbart og at …
  • Foreldre, lærere, og ikke minst ungdommene selv, har ansvar for at …
  • Bare ved å snakke om det kan vi …

Avslutning

Digital mobbing må stoppes!

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Alle har et ansvar for å stoppe mobbing på nett fordi …
  • Mobberne bør straffes, for da …
  • Skolen bør politianmelde hvis det oppdages at …
  • Vær en venn, ikke en som …