Nettressurs for Norskboka vg2 yrkesfag finner du på norskboka.fagbokforlaget.no | Nettressurs for Intertekst påbygging vg3 finner du på intertekst.fagbokforlaget.no

KAPITTEL
3

Drøftende tekst: Ungdom og dataspill – skriveramme

Last ned skriveramma her:


S2_4 Argumenterende Ungdom og dataspill_Fotofil.no_Eli Berge_Nesbru vgs 2klasse696_s.jpg

Prinsipp: Femavsnittsmetoden

  1. Innledning
  2. Positive sider
  3. Negative sider
  4. Drøfting
  5. Avslutning/konklusjon

OPPGAVE: Drøft positive og negative sider ved ungdommers bruk av dataspill


Skriverammen bygger på eksempelet i Signatur 1 s. 56.



Innledning

Mange ungdommer bruker mye av fritiden sin på å spille dataspill.

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Nevn noen populære spill.
  • Si noe om deg selv og dataspill.
  • Fortell om venner som spiller.
  • Fortell litt om ett eller to av spillene du har spilt.

Første avsnitt (positive sider)

Det finnes mange positive sider ved å spille dataspill.

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Spillene kan gi både spenning og avkobling fra hverdagen fordi …
  • Man kan lære mye av mange av dataspillene, for eksempel …
  • Spillene kan øke reaksjonsevne og hurtighet, for eksempel …
  • Noen spill kan brukes til å øke motoriske ferdigheter, for eksempel …
  • Det kan være sosialt å spille hvis man spiller med eller mot andre, for eksempel …

Andre avsnitt (negative sider)

Men de fleste mener at det også er mye negativt og til og med farlig ved dataspill.

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Noen mener at vold i spill kan føre til vold i virkeligheten. (Eksempel?)
  • Å bruke for mye tid på spill kan gi dårligere kondisjon og helse, fordi …
  • Hvis man sitter mye alene og spiller, kan man få mindre kontakt med venner.
  • Dataspill der penger er involvert, kan gjøre at man får dårlig økonomi. (Eksempel?)
  • Man kan bli spillavhengig. (Utdyp)

Tredje avsnitt (drøfting)

Ungdom og dataspill er et viktig tema.

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Mange unge bruker mye tid på å spille, og derfor er det viktig å kjenne til konsekvenser av dette.
  • Det har mye å si hvilke spill som spilles, noen er helt uskyldige, mens andre kan være svært grove eller voldelige.
  • Dersom man deler interessen med andre og deltar normalt i det sosiale livet, kan spilling være en fin hobby.
  • Dersom spillingen tar overhånd og man blir ensom eller blakk, kan det bli farlig.

Avslutning/konklusjon

Slik jeg ser det kan dataspill være en morsom, engasjerende og lærerik hobby. Det gjelder bare å være oppmerksom på faresignalene.

(Utdyping: Velg det eller de punktene nedenfor som passer for deg eller finn på noe selv)

  • Du kan lære mye av spillene, for eksempel språk eller matematikk
  • Det er gøy og sosialt å spille sammen med andre.
  • For å unngå de uheldige sidene ved dataspill bør foreldrene kjenne til innhold og tidsbruk hos ungdommene sine.
  • Eksperter på dataspill bør spre kunnskap om både positive og negative sider ved dette i ulike typer medier.