Nettressurs for Norskboka vg2 yrkesfag finner du på norskboka.fagbokforlaget.no | Nettressurs for Intertekst påbygging vg3 finner du på intertekst.fagbokforlaget.no

KAPITTEL
4

Lag en fortelling – skriveverksted

skriveverksted.jpg

Her følger en oppskrift på fortelling – «trinn for trinn». Du kan også bruke ‘forberedelse’ alene for å øve på personkarakteristikk (flere bilder nedenfor).

Last ned opplegget her:


Forberedelse: Personkarakteristikk

Velg en av personene på bildene. Denne personen skal være hovedpersonen i teksten din.

Du skal nå gi denne personen en identitet.

Ytre beskrivelse: Hvem er personen? (Alder, navn, bosted, yrke, sivil status og annet)
Hvordan ser personen ut? (ansikt, høyde, kropp og annet)

Indre beskrivelse: Hva slags personlighet har denne personen? (sint, tålmodig, nervøs og liknende)


Trinn 1: Innledningen til teksten din

Nå skal du bruke personen din i en historie. Lag en kort innledning der du presenterer personen din kort før du begynner å skrive på trinn 2. Forklar hvem han eller hun er og hvor personen befinner seg. Er han eller hun hjemme? I skogen? På hytta? I utlandet? Tenk på at han eller hun må være et sted der det er mulig å gjennomføre trinn 3: Møtet med den andre personen.


Trinn 2: Noe skjer med personen

Denne personen har en gang gjort en stor tabbe som han/hun ikke tør å si til noen. Hva slags tabbe var det? Når skjedde det? Skjedde det noe dramatisk eller flaut? Var det noe ekkelt som skjedde, eller var det noe farlig? Beskriv hendelsen.


Trinn 3: En ny person kommer inn i historien

Velg en annen av personene på bildene. Du skal nå gi denne personen en identitet.

Ytre beskrivelse: Hvem er personen? Hvordan ser personen ut?

Indre beskrivelse: Hva slags personlighet har han/hun?

Hvordan møtes denne personen og hovedpersonen din?


Trinn 4: Avsløringen

Denne personen kjenner til tabben som hovedpersonen har gjort.

Beskriv hvordan i alle dager denne personen har fått greie på den tabben som skjedde.


Trinn 5: Konsekvensene

Hva skjer når hovedpersonen din skjønner at denne andre personen kjenner til tabben hans/hennes?

Blir det bråk? Blir det drama? Blir det ille eller bra?


Trinn 6: Avslutningen

Hvordan ender denne historien? Hva skjedde da tabben ble kjent? Hvordan gikk det med hovedpersonen din?

Det er fint om du kan lage en avslutning der ikke alt blir røpet, sånn at leseren kan dikte videre.

S1.4_fortelling 1.jpg
S1.4_fortelling 2.jpg